Toruń, 27-28 czerwca 2003 GALERIA FOTO
1    2    3    4    5    6    7
W dniach 26- 27 VI w Toruniu odbyła się szósta edycja ekumenicznego festiwalu muzyki chrześcijańskiej "Song Of Songs". W tym roku honorowy patronat nad festiwalem objął kardynał Józef Glemp oraz pani Jolanta Kwaśniewska.
Tym razem festiwalowa scena stanęła w fosie, przy ruinach zamku krzyżackiego. Stare gotyckie mury otaczające scenę tworzyły atmosferę sprzyjającą "chłonięciu" muzyki.
Pełną radości i entuzjazmu festiwalową atmosferę dało się wyczuć na całej toruńskiej starówce, gdzie co chwilę rzucali się w oczy młodzi ludzie w koszulkach z logo festiwalu.
Piątkowy koncert rozpoczął się o godz.16 krótką rozgrzewką, podczas której zaprezentowały się dwie młode kapele. Uwagę zwróciła entuzjastycznie przyjęta przez publiczność grupa Evident. Zachęcające do skakania hip-hopowe rytmy oraz mocny, szczery ewangeliczny przekaz z pewnością trafiły do miłośników nie tylko tego gatunku muzyki.
O 17 nastąpiło oficjalne otwarcie festiwalu, po którym na scenę zawitał Ave Lion. Pulsujące reggae, wzbogacone dźwiękami trąbki i saksofonu natychmiast porwały tłum do zabawy. Równie ciekawe, skoczne granie zaprezentowała Etna. Jako kolejny gość na scenie festiwalowej pojawił się New Day. W kilku zaprezentowanych przez grupę utworach można było dostrzec jej ciekawy styl. Uwagę publiczności zwróciło łagodne, ciepłe brzmienie gitar i akordeonu, afrykańskie rytmy oraz głos wokalistki Violi Brzezińskiej, które wytworzyły na scenie wyjątkową aurę.
Kolejne kilkadziesiąt minut upłynęło na bardzo ostrym rockowym graniu. Na scenie stanęły kolejno: Ox, Fruhstuck i Triquetra. Ox powalał ciężkim, niemal industrialnym brzmieniem, wzbogaconym rytmiką w stylu techno, zachwyt wzbudził także ekspresyjny wokalista Fruhstuck'a. Znakomicie na scenie sprawdziła się też Triquetra, która zdobyła uznanie publiczności oryginalną aranżacją (na sportowo) oraz popisami wokalisty Kuby, który w bardzo ciekawy sposób "obracał" swoją gitarą. Zmęczona ponad godzinnym pogo publiczność (niektórzy mieli poprzestawiane szczęki) z radością przyjęła śpiewającą spokojne nastrojowe ballady Pollyannę Dorough z USA, wszak dzięki niej można było odpocząć przed Armią. Ten zespół, przywitany radosnymi okrzykami i chyba najgłośniejszymi oklaskami, zaserwował fanom ponad godzinną ucztę ciężkiego grania, prezentując zarówno stare jak i nowe utwory. Do tego bardzo dobre nagłośnienie i fantastyczne oświetlenie sprawiły, że żaden uczestnik koncertu nie mógł czuć się rozczarowany.
Finałem piątkowego koncertu był występ zespołu Mate.O. Spokojną ciepłą muzyką grupa wprowadziła publiczność w atmosferę modlitwy dziękczynienia za radość wspólnego przeżywania festiwalu i uwielbiania Boga w jego miłości do nas.
Drugi dzień festiwalu rozpoczął się eucharystią w katedrze św. Janów, odprawianej w intencji muzyków i uczestników festiwalu. Podczas kazania, sprawujący eucharystię biskup Torunia Andrzej Suski nawiązał do mającego miejsce w Toruniu słynnego Colloquium Charitativum z 1645 roku, podkreślając, że festiwal spełnia ważną rolę w procesie jednoczenia podzielonego niegdyś Kościoła Chrystusowego.
Na rozpoczętym o godz.16 koncercie nagrywanym przez telewizję (co niestety trochę burzyło wytworzoną poprzedniego dnia atmosferę) zaprezentowali się zarówno polscy jak i zagraniczni artyści. Zgromadzona licznie publiczność miała szansę zobaczyć m.in.: odmłodzoną Arkę Noego, która zaprezentowała kilka nowych utworów. Wspólnie z "Arką" zaśpiewała także Magda Anioł.
Znakomicie na festiwalowej scenie zaprezentował się Greg Walton - muzyk z USA. Greg nie dość, że miał fantastyczny kontakt z publicznością, to wykazał się poprawną znajomością języka polskiego śpiewając po polsku wraz z publicznością refreny własnych utworów.
Dobre widowisko muzyczne zaprezentowała niemiecka grupa Cape Walk, szczególne uznanie wzbudziły partie gitarowe, które razem z dynamiczną sekcją rytmiczną niewątpliwie oddały rock'n'rolowy charakter grupy. Kolejnym rockowym, chociaż nieco cięższym akcentem, był występ zespołu Anastasis. Grupa zaprezentowała bardzo dobrze brzmiący materiał a dwaj dynamiczni frontmani niesamowicie ożywili publiczność.
Bardzo ciekawie prezentował się występujący w godzinach wieczornych White Spirit z Francji. Niepowtarzalny klimat niosącej elementy rocka progresywnego muzyki podkreslały fantazyjne laserowe światła.
Ostatnie półtorej godziny drugiego dnia festiwalu wypełniły bisy. Publiczność miała ponownie okazję bawić się wspólnie z grupą 30+40/70. Pełne ciepła i refleksji piosenki, wieczorna atmosfera zdawały się jeszcze bardziej przybliżać wszechobecną Miłość Stwórcy, a prowadzona przez muzyków modlitwa z pewnością wielu uczestnikom pozwoliła doświadczyć tej Miłości na nowo.
Festiwal "Song Of Songs" jest miejscem wspólnego głoszenia Dobrej Nowiny przez jednoczące się Kościoły Chrześcijańskie. Jest to z pewnością odpowiedź na wezwanie papieża Jana Pawła II, który nawoływał chrześcijan, by głosili Ewangelię z nową siłą i ekspresją Jego popularność wzrasta z każdym rokiem o czym świadczy liczna, przybywająca z całej Polski publiczność. Wzrasta również grono artystów, którzy otwarcie przyznają się do wiary w Jezusa i pragną dzielić się Dobrą Nowiną z innymi. Dzięki nim wielu zagubionych ludzi odnalazło sens i radość życia w Bogu.







© Krzysztof Raczyński 2003
photopage@kdm.pl